Veelgestelde vragen

Home/Contact/Veelgestelde vragen
Veelgestelde vragen2021-03-31T13:49:15+02:00

Veelgestelde vragen

U laat een nieuwe woning bouwen en wil een glasvezelaansluiting2021-03-30T15:12:35+02:00

U gaat of laat een nieuwe woning bouwen. Of het nu om een bedrijfspand gaat of een particuliere woning, alles moet precies kunnen voldoen aan de wensen die u heeft. Een glasvezelaansluiting mag dan natuurlijk niet ontbreken. Omdat uw adres nog niet voorkomt in de Basisregistratie Adressen en Gebouwen (BAG), zullen de beschikbare dienstaanbieders op ons netwerk de bestelling van het abonnement van uw keuze nog niet kunnen verwerken. Zij zullen u dan ook doorverwijzen naar de website www.mijnaansluiting.nl Via de website www.mijnaansluiting.nl komt u in contact met de aannemer die de aanleg van een glasvezelaansluiting zal uitvoeren. U ontvangt een offerte met daarin het bedrag dat u betaalt voor de aanleg van de glasvezelaansluiting. Wanneer u akkoord gaat met de offerte dan zal het traject van aanleg in gang worden gezet.

Geen glasvezelaansluiting op mijn adres, wat nu?2021-02-17T15:09:09+01:00

Tijdens de vraagbundelingsperiode hebben bewoners een abonnement kunnen bestellen bij een van de beschikbare aanbieders. Voor de bewoners die tijdig een abonnement hebben besteld werd de aansluiting gratis aangelegd. Maar het kan natuurlijk goed zijn dat u ten tijde van de inschrijfperiode nog niet in het gebied woonde en daarom geen abonnement heeft kunnen bestellen. Wanneer de vorige bewoners dit evenmin hebben gedaan dan is er in uw woning geen glasvezelaansluiting aangelegd.

Waarom kan ik niet mijn eigen dienstaanbieder kiezen?2021-02-23T14:46:41+01:00

Omdat wij een open glasvezelnetwerk aanleggen, kunnen verschillende partijen hun diensten aanbieden. In principe zijn alle dienstaanbieders welkom om zich bij ons aan te melden voor toegang tot ons netwerk en een samenwerking aan te gaan voor de uitrol van glasvezel in een bepaald gebied. Als een dienstaanbieder niet beschikbaar is in een bepaald gebied, is dit de keuze van de dienstaanbieder zelf en niet van RE-NET.

Uit welke diensten en dienstaanbieders kan ik kiezen?2021-02-23T14:47:14+01:00

Je kunt kiezen uit verschillende partijen, allemaal betrouwbare en gerenommeerde aanbieders met jarenlange ervaring op glasvezel. Zij bieden verschillende abonnementen aan die passen bij elke situatie, maar in ieder geval snel en stabiel internet, interactieve televisie met zeer goede beeldkwaliteit en betrouwbare telefonie.

Waarom moeten de bewoners in sommige gebieden meer betalen?2021-02-17T14:47:40+01:00

De afstanden tussen woningen verschillen per gebied. Waar de afstanden groter zijn, moeten wij verder graven om de glasvezelkabel in een woning aan te leggen, wat meer kosten met zich meebrengt. Om deze hogere kosten te compenseren, brengen wij in die gevallen een hogere vastrechtvergoeding in rekening.

Als ik heb gekozen voor de maandelijks betaling en na enkele maanden toch de vastrechtvergoeding wil afkopen, wordt de al betaalde vastrechtvergoeding dan in mindering gebracht op het afkoopbedrag?2021-02-17T14:45:36+01:00

Nee, als je alsnog besluit om de vastrechtvergoeding in één keer af te kopen, betaal je het volledige bedrag. De al betaalde maanden worden hier niet van afgetrokken.

Wat zijn de mogelijkheden voor het betalen van de vastrechtvergoeding?2021-02-17T14:44:36+01:00

De vastrechtvergoeding kan op twee manieren worden betaald:

  • Maandelijks: je betaalt elke maand een vergoeding, gekoppeld aan je glasvezelabonnement. Deze betaal je dus zo lang je abonnement loopt. Zeg je het abonnement op, dan vervalt de vergoeding.
  • Eenmalig: je betaalt eenmalig een vergoeding, gekoppeld aan je woning. Als je deze vergoeding eenmaal hebt betaald, dan hoef jij (of de volgende bewoner) dat in de toekomst voor deze woning nooit meer te doen.
Blijft de vastrechtvergoeding altijd hetzelfde?2021-02-17T14:44:00+01:00

De vastrechtvergoeding wordt jaarlijks in januari geïndexeerd volgens de Consumentenprijsindex (CPI). Het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) stelt deze over de voorgaande 12 maanden vast. Als je via automatische incasso betaalt, passen wij de vastrechtvergoeding aan. Je hoeft hiervoor zelf niets te doen.

Kan ik mijn huidige (vaste) telefoonnummer en e-mailadres behouden?2021-02-23T14:36:19+01:00

Bij alle dienstaanbieders kun je je huidige telefoonnummer behouden. Geef dit door bij je aanmelding. Je kunt je e-mailadres behouden als:

  • Je een provider-onafhankelijk e-mailadres hebt. Bijvoorbeeld Hotmail, Gmail of Yahoo.
  • Je een e-mailadres gebruikt dat gekoppeld is aan je eigen domeinnaam (website).
  • Je een e-mailadres hebt dat eindigt op @kpnplanet.nl, @planet.nl, @wxs.nl, @hetnet.nl of @freeler.nl. Dan kun je kiezen voor een ‘e-mail only’ abonnement. Vraag je huidige dienstanbieder naar de mogelijkheden.

Uiteraard kun je ook een nieuw e-mailadres aanvragen bij je nieuwe dienstaanbieder.

Wanneer moet ik mijn huidige abonnement opzeggen?2021-02-23T14:42:12+01:00

Wij raden je aan om je huidige abonnement pas op te zeggen als de glasvezelaansluiting in je woning klaar is en af te stemmen met je nieuwe dienstaanbieder wanneer je nieuwe abonnement in moet gaan.

Wat moet ik aan de binnenhuisbekabeling aanpassen?2021-02-17T14:07:31+01:00

Wanneer je de glasvezelaansluiting op dezelfde plek als de telefoonaansluiting hebt, hoef je waarschijnlijk geen nieuwe internet- en telefoniekabels te leggen. Deze kun je namelijk eenvoudig omzetten. Voor televisie via glasvezel zul je een nieuwe UTP-kabel moeten leggen. De lengte van deze kabel hangt af van de afstand tussen de glasvezelaansluiting en de televisie. 

Ik wil mijn glasvezelaansluiting laten verplaatsen, kan dit?2021-02-17T14:06:24+01:00

Als de aannemer nog bezig is in het gebied, kun je contact opnemen met de klantenservice om de aansluiting te laten verplaatsen. Is de aanleg in jouw gebied afgerond, dan kun je een aanvraag doen via onze klantenservice.

Kan de glasvezelaansluiting op elke gewenste plaats in de woning worden geplaatst?2021-02-17T14:35:31+01:00

De locatie van de glasvezelaansluiting hangt van een aantal dingen af. De meterkast heeft onze voorkeur als deze aan de voorzijde van de woning is geplaatst. Verder moet er een wandcontactdoos zijn voor de stroomvoorziening. In overleg is een andere locatie mogelijk. Voordat we de glasvezelaansluiting plaatsen, komt een medewerker van de aannemer langs om te schouwen. Jullie maken dan afspraken over de route en de plek van de glasvezelaansluiting.

Ik wil geen abonnement, maar wel een glasvezelaansluiting. Kan dat?2021-02-17T14:04:52+01:00

Nee, dat kan niet. Om een glasvezelaansluiting te krijgen, moet je een abonnement bij de dienstaanbieder afsluiten.

Waar kan ik terecht met vragen over apparatuur voor internet, televisie en telefonie?2021-02-17T13:31:11+01:00

Voor alle vragen rondom je huidige apparatuur of apparatuur die je nodig hebt voor je toekomstige glasvezeldiensten kun je terecht bij de dienstaanbieder. De mogelijkheden en de apparatuur wisselen vaak per dienstaanbieder. De dienstaanbieders kunnen je daarom zelf het beste adviseren over deze onderwerpen.

Ik heb storing of er is een glasvezelkabel in de straat kapot getrokken, bij wie meld ik dit?2021-02-17T12:50:08+01:00

Wanneer je al gebruikmaakt van glasvezel, meld deze storingen dan bij je dienstaanbieder. Deze doet er alles aan om de storing te verhelpen en informeert je over de voortgang hiervan. Als je nog geen gebruikmaakt van glasvezel, maar vermoedt dat er schade is aan de glasvezelkabel, neem dan contact op met onze klantenservice.

Waarom glasvezel?2017-11-06T15:58:10+01:00

RE-NET heeft zich ten doel gesteld om glasvezel aan te leggen voor de toegang tot supersnel internet. Met glasvezel bent u klaar voor alle toekomstige telecomontwikkelingen, ongeacht de bandbreedte die deze ontwikkelingen vragen. Bestanden up- en downloaden gaat razendsnel. Of denk bijvoorbeeld aan interactieve televisie zoals Uitzendinggemist, live televisie pauzeren en draadloos televisiekijken op uw smartphone of tablet.

Wordt mijn huidige vaste aansluiting beter als veel buurtgenoten overgaan op glasvezel?2017-10-19T15:40:10+02:00

Nee, helaas. De snelheid van uw huidige vaste aansluiting hangt nauwelijks af van het aantal mensen dat het netwerk gebruikt, maar vooral van de afstand van uw woning tot de centrale.

Hoe snel is glasvezel eigenlijk?2017-10-19T15:39:35+02:00

De dienstaanbieders bieden nu snelheden tot 1000 Megabit per seconde. Dat is vele malen sneller dan ADSL in het buitengebied waar de snelheid nu vaak niet hoger is dan 5 Mbit/s. Bij een ADSL-verbinding is de afstand tussen de wijkcentrale en uw aansluiting bepalend voor de internetsnelheid: hoe langer deze afstand, hoe lager de snelheid. U betaalt voor een ADSL-abonnement bijvoorbeeld een prijs voor 8 Mbit/s terwijl de geleverde snelheid hooguit 2 Mbit/s kan zijn. Bij een abonnement over het glasvezelnetwerk ligt dat anders. Wanneer een dienstaanbieder een abonnement met een internetsnelheid van 250 Mbit/s aanbiedt, dan ontvangt u ook echt 250 Mbit/s. U kiest in die zin dus voor een uitstekende prijs/kwaliteitverhouding wanneer u overstapt op een glasvezeldienst.

Wat zijn de voordelen van televisie via glasvezel?2017-10-19T15:36:49+02:00

Televisie kijken via glasvezel biedt tal van voordelen. Zo kijkt u altijd ongestoord televisie. Of het nu regent, waait of sneeuwt. Naast een uitgebreid zenderaanbod, waarvan een groot deel in HD-kwaliteit, kunt u gebruik maken van zogenaamde interactieve televisie. Zo kunt u Uitzending Gemist kijken en films en series bestellen en bekijken. Ook televisie kijken via een tablet of iPad behoort tot de mogelijkheden. Vanwege de hoge capaciteit kunt u in de toekomst probleemloos ultra HD (4k en 8k-televisie) kijken en andere televisiediensten gebruiken.

Wat zijn de voordelen van glasvezel?2017-10-19T15:36:02+02:00

Glasvezel is een technologie waarmee u razendsnel kunt internetten, haarscherp televisie kunt kijken en uitstekend kunt bellen. Het biedt een betrouwbare vaste verbinding die ook bij uitstek geschikt is voor bedrijven. Met haar enorme capaciteit is glasvezel klaar voor de toekomst. Het faciliteert diensten als zorg op afstand, onderwijs op maat en ondersteunt de bedrijvigheid in het buitengebied.

Ik ben al wat ouder en gebruik geen internet. Heeft glasvezel ook voordelen voor mij?2017-10-19T15:35:36+02:00

Glasvezel biedt veel mogelijkheden voor zorg en beveiliging op afstand. Er komen steeds meer toepassingen, waardoor ouderen langer zelfstandig thuis kunnen blijven wonen. Door gebruik van slimme apparaten die in verbinding staan met de thuiszorg, familie of andere instanties kan een oogje in het zeil worden gehouden. Een verpleegkundige kan bijvoorbeeld via een iPad, camera of TV informeren over hoe het met u gaat en overleggen over uw medicatie. Omdat de verpleegkundige u kan zien, kan hij of zij een betere inschatting maken van de benodigde zorg.

Dit soort toepassingen vragen veel capaciteit (bandbreedte). Glasvezel biedt deze capaciteit en is daarmee uitermate geschikt voor dergelijke toepassingen, nu en in de toekomst. Een snelle glasvezelverbinding draagt bovendien bij aan de waarde van uw woning. Een fijne gedachte als u uw woning in de toekomst zou willen verkopen.

Wat is het verschil tussen glasvezel en ADSL of VDSL?2017-10-19T15:35:05+02:00

ADSL en VDSL zijn technieken die gebruik maken van het netwerk dat van oudsher wordt gebruikt voor vaste telefonie. Dit netwerk bestaat voor een groot deel uit koperen kabels. Door de opwaardering van het telefonienetwerk zijn internet- en soms ook televisiediensten mogelijk.

Echter, zowel ADSL als VDSL-netwerken kennen een aantal belangrijke nadelen:

  • Een koperen kabel kent weerstand. Hoe langer de lengte van de kabel, hoe groter deze weerstand. Hoe groter de weerstand, hoe lager de capaciteit en daarmee hoe lager de maximale snelheid
  • Een koperen kabel heeft last van invloeden van buitenaf zoals vocht (wat leidt tot veroudering) en instraling.
  • Door de fysische eigenschappen van koper is de capaciteit aan een maximum gebonden en daarmee niet voorbereid op de toekomst.

Glasvezel kent deze nadelen niet. Met glasvezel kunt u bestanden up­ en downloaden met dezelfde hoge, stabiele snelheid. Dat bespaart u veel tijd. We kunnen hiermee tientallen jaren vooruit omdat de capaciteit van glasvezel in principe oneindig is.

Hoe weet ik of mijn woning binnen het aansluitgebied valt?2017-10-19T15:33:13+02:00

Via de postcodecheck kunt u controleren of uw adres kan worden aangesloten op het glasvezelnetwerk.

Ik heb zelf een glasvezelkabel stuk getrokken op mijn eigen grond. Waar moet ik dit melden en wie moet de schade betalen?2017-11-09T11:22:29+01:00

Voordat u machinaal gaat graven in uw eigen grond, dient u een Klic-melding te doen. Klic is de afkorting van het Kabels en Leidingen Informatie Centrum. U ontvangt dan een overzicht van netbeheerders die eigenaar zijn van kabels en/of leidingen in de grond waarin u gaat graven. Als u toch een glasvezelkabel stuk heeft getrokken, dan moet u dit melden bij uw dienstaanbieder. Hij zorgt ervoor dat de netwerkbeheerder wordt ingelicht en de schade gaat herstellen. De kosten van de schade worden op u verhaald.

Hoe snel wordt de schade hersteld?2017-11-09T11:23:13+01:00

Dit is afhankelijk van hoe groot de schade is en van het moment waarop de schade is veroorzaakt. Er zal in elk geval gestreefd worden om de schade zo snel als mogelijk te herstellen.

Kan ik mijn alarmsysteem aansluiten op glasvezel?2017-11-06T15:59:15+01:00

Het is bijna altijd mogelijk om uw alarmcentrale aan te sluiten op het glasvezelnetwerk. Neem contact op met de leverancier van uw alarmcentrale om dit na te vragen of vraag het aan een provider.

Moet ik iets aanpassen aan mijn computer, telefoon en/of televisie?2021-02-17T13:46:54+01:00

De dienstaanbieder zal u informeren als de computer, telefoon en/of televisie anders geconfigureerd moeten worden of de instellingen aangepast moeten worden. Zij leveren het modem en de TV-ontvangers die u gaat gebruiken. Laat u goed informeren door de dienstaanbieder van uw keuze over de bruikbaarheid van de apparatuur die u nu gebruikt zoals telefooncentrales en alarminstallaties. Ook is het verstandig om de binnenhuisbekabeling na te gaan en eventueel aan te (laten) passen.

U kunt meerdere TV’s aansluiten, afhankelijk van welke dienstaanbieder u kiest en welke functionaliteiten u wilt gebruiken. Wilt u het volledige zenderaanbod kunnen zien of Interactieve Televisie kunnen kijken dan heeft u een (interactieve) TV-ontvanger nodig. Deze ontvanger wordt geleverd door de dienstaanbieder van uw keuze. Daarnaast kunt u bij beide dienstaanbieders draadloos televisie kijken via uw tablet of iPad.

Heeft u meerdere telefoontoestellen in gebruik en u wilt deze aansluiten, dan is dit afhankelijk enerzijds van uw apparatuur en anderzijds van de mogelijkheden die uw dienstaanbieder biedt:

  • U heeft meerdere telefoonlijnen met ieder een eigen telefoonnummer in gebruik: enkele dienstaanbieders bieden meerdere telefoonlijnen.
  • U gebruikt een telefooncentrale (ISDN): er zijn waarschijnlijk aanpassingen nodig zodat uw apparatuur kan communiceren via glasvezel. Uw dienstaanbieder of een lokaal verkooppunt bij u in de buurt kan u hier meer over vertellen.

 

Welke apparatuur kan ik gebruiken met glasvezel?2021-02-17T13:36:25+01:00

Afhankelijk van uw persoonlijke situatie zijn verschillende apparaten verbonden met het ADSL-netwerk en/of uw satellietschotel. Glasvezel vervangt zowel het ASDL-netwerk als de satellietschotel waardoor er meer en sneller gegevens kunnen worden verzonden en ontvangen. De apparaten waar u aan kunt denken zijn:

  • Radio en TV
  • PC, laptop, tablet, gameconsole
  • Vaste telefoons in combinatie met telefooncentrale
  • Alarminstallatie
  • (Bewakings-)camera’s

Laat u goed informeren door de dienstaanbieder van uw keuze over de bruikbaarheid van de apparatuur die u nu gebruikt zoals telefooncentrales en alarminstallaties. Ook is het verstandig om de binnenhuisbekabeling na te gaan en eventueel aan te (laten) passen.

Welke internetsnelheid heb ik nodig?2021-02-23T14:54:08+01:00

Dit is voor iedere situatie anders. Tegenwoordig doen we veel dingen online: TV kijken, telefoneren, werken, gamen, studeren, bankieren, winkelen en zelfs onze belastingaangifte gaat alleen maar digitaal. Dat wordt in de toekomst alleen nog maar meer. Steeds meer apparaten in huis bedienen we via Wifi en steeds meer mensen gebruiken zorg op afstand. Evenals bewaking en beveiliging van de woning. Zelfs het agrarische bedrijf wordt compleet gedigitaliseerd. Internet via glasvezel biedt de snelheid en de stabiliteit die hiervoor nodig zijn. Internetsnelheden van 100 Mbit/s zijn hiervoor nodig. Voor meer informatie kunt u het beste contact opnemen met een van de dienstaanbieders.

Zijn diensten over glasvezel duurder?2021-02-23T14:48:12+01:00

De dienstaanbieders zijn landelijk opererende partijen en leveren in heel Nederland glasvezelabonnementen tegen landelijk geldende tarieven. Deze tarieven zijn zeker concurrerend en in veel gevallen bent u zelfs gunstiger uit. De beste vergelijking maakt u door uit te zoeken welke diensten u momenteel gebruikt. Daar zoekt u de tarieven aan de hand van maandelijkse facturen bij. Het kan zijn dat u de diensten verspreid heeft over verschillende aanbieders. U telt alle vaste bedragen op, exclusief de variabele kosten zoals gesprekskosten voor telefonie. U heeft nu de vaste kosten berekend voor alle diensten die u momenteel gebruikt. Nu is het tijd om een pakket uit te zoeken bij bij een van de dienstaanbieders. Als u een pakket heeft gevonden dat het beste bij uw situatie past dan vergelijkt u de prijs met het bedrag dat u momenteel betaalt aan uw huidige dienstaanbieder(s).

Wat kost een abonnement voor internet-, tv- en telefoniediensten?2021-02-23T14:49:50+01:00

De diensten worden geleverd door de dienstaanbieders. Op hun website kunt u de diensten en bijbehorende tarieven bekijken.

De dienstaanbieders bieden ieder geval snel en stabiel internet, interactieve televisie met zeer goede beeldkwaliteit en betrouwbare telefonie. U sluit een abonnement rechtstreeks af met een van de dienstaanbieders. Op deze manier voltooit u in één keer de aanmelding voor een abonnement en de aanleg voor de glasvezelaansluiting naar uw woning. Wij leggen een open netwerk aan dus is het voor andere dienstaanbieders mogelijk om in de toekomst ook over ons glasvezelnetwerk diensten te leveren.

Wij bieden geen diensten aan en bouwen en beheren enkel het glasvezelnetwerk.

Wij wonen met 2 gezinnen in 1 pand, maar hebben ieder een eigen adres. Tellen wij als 1 of 2 aansluitingen mee voor het bepalen van het benodigde percentage?2021-02-17T14:00:39+01:00

Voor bepaling van het percentage aanmeldingen gaan we uit van de registratie in de BAG (Basisadministratie Adressen & Gebouwen). Staan de woningen hierin als 2 afzonderlijke adressen vermeld, dan tellen beide woningen mee. Staan de woningen hierin als 1 adres vermeld, dan tellen beide woningen als 1 aansluiting mee.

Bij ons is sprake van een inwoning. Kan ik een extra aansluiting krijgen op mijn adres?2018-09-06T10:45:26+02:00

U kunt een extra aansluiting aanvragen op uw adres. De voorwaarde is wel dat op deze extra aansluiting een abonnement bij een dienstaanbieder wordt afgesloten. Daarnaast moet de extra aansluiting te realiseren zijn binnen de standaard aansluitcriteria. Omdat het nemen van een abonnement bij een van de beschikbare providers een van de voorwaarden is om een aansluiting aangelegd te krijgen,  neemt u ook voor een extra aansluiting contact op met de providers van uw keuze. Dit doet u telefonisch omdat de extra aansluiting nog niet herkend kan worden door de postcodechecker van de provider.

Wij staan met 2 adressen geregistreerd in de BAG (Basisadministratie Adressen & Gebouwen). Kunnen we ook van 1 glasvezelaansluiting en 1 abonnement gebruik maken?2017-10-19T14:57:57+02:00

U heeft recht op 2 glasvezelaansluitingen. Wilt u dat niet, dan kunt u ervoor kiezen om 1 aansluiting met 1 abonnement af te nemen en deze te delen. U dient zich te realiseren dat u in dat geval gezamenlijk gebruik maakt van de internetverbinding, waarbij de ander kan achterhalen wat u op internet doet. Ook is het aantal telefoonlijnen en aan te sluiten televisies op 1 aansluiting beperkt. De dienstaanbieders kunnen u hierover meer vertellen.

De gezamenlijke meterkast zit in de ene woning en ik woon in de andere woning. Stel dat de woning waar de meterkast zit, geen aansluiting wil, wat dan?2017-10-19T14:57:30+02:00

De aansluiting hoeft niet in de meterkast gerealiseerd te worden. Deze kan ook op een andere plek in huis gemaakt worden, bijvoorbeeld bij uw televisie. Dit kunt u overleggen met de aannemer.

Ik woon ver van de openbare weg, moet ik dan extra kosten betalen?2021-02-23T14:56:15+01:00

Nee, wanneer u bericht heeft gehad dat u in aanmerking komt voor een glasvezelaansluiting, hoeft u geen extra aanlegkosten te betalen. Wel betaalt u een vastrechtvergoeding naast de abonnementskosten. Meldt u zich aan na de inschrijfperiode? Dan betaalt u wel eenmalig aansluitkosten ter hoogte van €695,00 inclusief btw (project Hoogeveen). U zult dan de aanvraag zelf moeten indienen via een van de beschikbare dienstaanbieders.

Blijft de vastrechtvergoeding altijd van kracht?2017-10-19T14:54:15+02:00

De vastrechtvergoeding blijft van kracht zolang u een glasvezelabonnement gebruikt. Zou u na enkele jaren weer overstappen naar een Coax-abonnement of op een andere manier geen gebruik meer maken van het glasvezelnetwerk, dan komt de vastrechtvergoeding te vervallen.

Ik wil geen abonnement, maar wel een glasvezelaansluiting. Kan ik ook alleen de vastrechtvergoeding betalen, zonder dat ik een abonnement afneem?2017-10-19T14:53:47+02:00

Nee, dat kan niet. Om een glasvezelaansluiting te krijgen neemt u een abonnement bij een dienstaanbieder en betaalt u de vastrechtvergoeding vanaf het moment dat de installatie van uw glasvezelabonnement is voltooid. Het glasvezelabonnement is gekoppeld aan de vastrechtvergoeding. Stopt het abonnement, dan stopt ook de vastrechtvergoeding.

Moet er altijd vastrechtvergoeding worden betaald bovenop de abonnementskosten?2021-02-23T15:07:30+01:00

Bezoek de websites van de diverse projecten voor meer informatie, dit verschilt per aanleggebied.

Hoe zit dat precies met het minimale aanmeldpercentage tijdens de inschrijfperiode?2019-04-23T15:41:46+02:00

Vanwege de grote oppervlakte en de lage bevolkingsdichtheid is de aanleg van glasvezel in het buitengebied een kostbare aangelegenheid. Om de kosten van de aanleg te dekken, is het noodzakelijk dat het nieuwe glasvezelnetwerk dan ook daadwerkelijk gebruikt gaat worden. Zolang het netwerk verhuurd wordt aan providers die diensten leveren aan de consument, genereren wij als netwerkbeheerder inkomsten om de investering terug te verdienen. Het minimale aanmeldpercentage dat voor de einddatum van een vraagbundeling gehaald moet worden zorgt ervoor dat het ondernemersrisico verantwoord blijft.

 

Hoe gaat de aanleg in zijn werk?2021-02-17T14:31:10+01:00

De aanleg van het glasvezelnetwerk van het buitengebied verloopt in zes stappen:

Stap 1: Kennismaking. Wanneer we bij u in de buurt starten, nodigen wij u persoonlijk uit voor een informatieavond bij u in de buurt. Ook informeren wij de lokale media en kunt u alle informatie terugvinden op onze website. U kunt vanaf dit moment inschrijven bij één van de dienstaanbieders. Dit doet u door een abonnement af te sluiten bij een van de dienstaanbieders die over het nieuwe glasvezelnetwerk gaan leveren. Als minimaal het benodigde percentage van de bewoners voor de aanleg van glasvezel kiest, gaat de schop definitief in de grond.

Stap 2: Schouw en persoonlijk advies. Is het benodigde percentage behaald? Dan stuurt de aannemer een schouwer op pad om vooraf bij u thuis te kijken wat de beste plaats is om de glasvezelkabel de woning binnen te laten komen en waar het glasvezelmodem geplaatst kan worden. Aan de hand van dit advies kunt u zich laten informeren door lokale verkooppunten van de dienstaanbieders of uw binnenhuisbekabeling en randapparatuur geschikt is voor glasvezel. Zo heeft u de zekerheid dat bij installatie van de nieuwe dienstaanbieder (zie stap 6) alles vlekkeloos verloopt.

Stap 3: Aanleg in uw straat. Vervolgens gaat de aannemer aan de slag met de aanleg van het glasvezelnetwerk in uw straat. Hiertoe wordt een sleuf in de berm gegraven en van woning tot woning een netwerk aangelegd. De werkzaamheden zullen circa één tot twee werkdagen duren en natuurlijk beperken we de overlast tot een minimum. Soms kiest een aannemer ervoor om eerst stap 4 en 5 uit te voeren, voordat het glasvezelnetwerk in de straat wordt aangelegd.

Stap 4: Glasvezelaansluiting naar uw pand. Indien u zich heeft aangemeld, wordt er tijdens de werkzaamheden in de straat ook een glasvezelkabel aangelegd van de straat naar uw woning. Daarbij werken we in vrijwel alle gevallen met ondergrondse tuinboringen zodat uw tuin zo veel als mogelijk intact blijft. Bij een oprijlaan of een lang pad wordt meestal wel gedeeltelijk een geul gegraven.

Stap 5: Aansluiting in uw woning. De glasvezel ligt nu voor de gevel van uw woning. Eén van onze monteurs zorgt dat de glasvezel in uw woning wordt aangesloten. Er wordt een klein gat  in de voorgevel geboord. De kabel wordt door dit gat via de kelder of kruipruimte naar binnen gebracht. De kabel wordt daarna aangesloten op een glasvezelmodem. In de meeste gevallen is dat in de meterkast.

Stap 6: Installeren & activeren tv, telefoon en internet. Afhankelijk van de mogelijkheden bij uw dienstaanbieder installeert u de apparatuur voor televisie, internet en/of telefonie zelf of laat u dat doen door een installatiemonteur. Als laatste stap activeert de dienstaanbieder uw abonnement. Vanaf dat moment kunt u gebruikmaken van interactieve televisie, razendsnel internet en voordelig bellen. Uiteraard laat uw dienstaanbieder u weten wanneer het zover is.

Wanneer wordt bij mij glasvezel aangelegd?2017-10-19T14:48:39+02:00

We kunnen niet exact zeggen waar en wanneer we het glasvezelnetwerk gaan bouwen. Ruim voor de start van de aanleg informeren we bewoners via media, brieven en op de websites. U ontvangt een brief van onze aannemer met daarin de exacte datum waarop uw woning wordt aangesloten.

Waar kan ik terecht met vragen over de aanleg?2017-10-19T14:48:00+02:00

Heeft u vragen over de planning of de werkzaamheden bij u in de buurt? Tijdens de aanleg kunt u contact opnemen met de aannemer die in uw regio actief is.

Kan de glasvezelaansluiting op elke gewenste plaats in de woning worden geplaatst?2017-10-19T14:47:11+02:00

De locatie van de glasvezelaansluiting in uw woning is aan een aantal voorwaarden verbonden. Onze voorkeur gaat uit naar de meterkast, mits deze aan de voorzijde van de woning is geplaatst. Verder is de aanwezigheid van een wandcontactdoos voor de stroomvoorziening noodzakelijk. In overleg is een andere locatie mogelijk. Voordat de glasvezelaansluiting wordt geplaatst, zal uw woning door een medewerker van de aannemer worden bezocht. In overleg met u wordt de route naar uw woning en de locatie van de glasvezelaansluiting bepaald.

Is glasvezel ook geschikt voor zakelijk internetgebruik?2017-10-19T14:44:25+02:00

Glasvezel biedt volop voordelen voor zakelijk gebruik. Niet alleen kunt u razendsnel en veilig internetten via een betrouwbaar netwerk, ook zijn de uploadsnelheden bijzonder hoog. Dat betekent dat u eenvoudig gebruik kunt maken van clouddiensten, videovergaderen, het delen van grote bestanden, maar ook bijvoorbeeld beveiliging en zorg op afstand. Een ander groot voordeel is dat het glasvezelnetwerk klaar is voor het dataverkeer van toekomstige ontwikkelingen dat enorm zal gaan toenemen.

Mijn bedrijf is gevestigd op een bedrijventerrein dat grenst aan het aansluitgebied. Kom ik ook in aanmerking voor een glasvezelaansluiting?2021-02-23T14:53:10+01:00

Er zijn een aantal voorwaarden om in aanmerking te komen voor een glasvezelaansluiting:

  1. Uw woning/bedrijf is gelegen in het aansluitgebied waar het glasvezelnetwerk aangelegd zal worden. Dit kunt u controleren door uw postcode en huisnummer in te voeren in de Postcodechecker op de website gavoorglasvezel.
  2. Uw adres staat geregistreerd in de Basisregistratie Adressen en Gebouwen (BAG) van uw gemeente en het betreft een woonbestemming.
  3. U sluit een contract met een dienstaanbieder naar keuze.
  4. In het deelgebied waartoe uw woning/bedrijf behoort tekent minimaal het benodigde percentage van de bewoners/bedrijven vooraf een contract voor een abonnement bij één van de dienstaanbieders én een contract voor de vastrechtvergoeding.
Mijn huidige abonnement bij de dienstaanbieder loopt nog enkele maanden. Neemt de nieuwe dienstaanbieder dat abonnement over?2017-10-19T14:37:45+02:00

Nee. Als u minder dan een jaar geleden een contract heeft afgesloten, dan zult u dit contract moeten uitdienen. Na het eerste jaar is het abonnement meestal maandelijks opzegbaar. Wel kunt u zich alvast aanmelden bij een dienstaanbieder die diensten via glasvezel levert. Op het moment dat uw contract met uw huidige dienstaanbieder afloopt, gaat uw nieuwe contract in. U kunt de startdatum van de diensten bij uw nieuwe dienstaanbieder dus afstemmen op de einddatum van de diensten bij uw huidige dienstaanbieder. Let op! Meld dit bij uw nieuwe dienstaanbieder en bespreek het moment van overgaan.

Mijn woning en bedrijf zitten op hetzelfde adres, kan ik dan twee aansluitingen nemen?2021-02-17T14:02:39+01:00

Dit ligt aan uw wensen en uw specifieke situatie. Wij kunnen ons voorstellen dat u als consument andere wensen heeft dan als ondernemer. In dat geval is het verstandig om twee aansluitingen te nemen. Voor vragen over één of meerdere aansluitingen kunt u terecht bij RE-NET. Heeft u vragen over de abonnementen dan kunt u terecht bij de dienstaanbieders.

Hoe meld ik me aan voor glasvezel?2021-02-23T14:46:14+01:00

Valt u woning of bedrijf binnen het aansluitgebied? U kunt zich dan aanmelden bij één van de dienstaanbieders. U kunt zich bij hen aanmelden voor zowel een abonnement als de glasvezelaansluiting naar uw woning. De diverse mogelijkheden voor de abonnementen vindt u op de websites van de dienstaanbieders.

Ga voor meer informatie naar: gavoorglasvezel.nl